­فعالیت های فرهنگی

با توجه به اهمیت مقوله‌ی فرهنگ در جوامع کنونی،واحد فرهنگی مؤسسه‌ی علمی-تحقیقی مکتب نرجس در جهت تقویت باورهای دینی و بنیادهای اعتقادی جامعه، آشنا نمودن سطوح مختلف بانوان با شاخصه‌های اصیل مکتب تشیع،ترویج اخلاق و تربیت دینی، تبیین رسالت‌های محوری حوزه‌ی فرهنگ، هویت بخشی به زن مسلمان، تبیین نقش زن به عنوان یک مربی در خانواده و اجتماع،شناساندن حکومت دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و اندیشه‌های حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبریدام عزه ، معرفی اسلام ناب محمدی و مقایسه‌ی آن با اسلام امریکایی و سایر معنویت های انحرافی،شناسایی آسیب‌های فرهنگی جامعه، معماری فکر و اندیشه‌ی جوانان در برابر نیازهای روز،تلاش در جهت ارائه‌ی الگوی اسلامی حضور اجتماعی زن، فرهنگ سازی عفاف و حجاب فاطمی و ترویج فریضه‌ی امر به معروف و نهی ازمنکر، اقدامات لازم را در قالب های زیر انجام داده است:

الف) برگزاری کلاس‌ها (تابستانی، فوق العاده و...) و جلسات سخنرانی (در ماه‌های رمضان، محرم و صفر و دیگر مناسبتهای ملی و مذهبی).

ب) برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها، جلسات پرسش و پاسخ به شبهات در زمینه‌های مختلف با حضور اساتید برجسته.

ج) برپایی جلسات مطالبه‌گری با دعوت از نمایندگان و تهیه‌ی طومار در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی.

د) اجرای مسابقات (با موضوعات قرآنی وکتابخوانی و...).

ه) برپایی نمایشگاه‌های تجسمی و فضاسازی بین‌المللی و نمایشگاه کتاب دائمی و مناسبتی (با موضوعات اخلاقی، فقهی، مشاوره‌ای، تفسیری، اعتقادی، انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم، اقتصاد مقاومتی).

و) اجرای نمایشنامه و سرود و کلیپ با موضوعات مختلف و حضور طلاب جهت تماشای فیلم‌های سینمایی­­­­­­­ ارزشی به منظور بصیرت افزایی.

واحدهای مختلف بخش فرهنگی

1) امورمبلغین

ازسال 1379واحد امور مبلغین مدرسه‌ی علمیه‌ی نرجس به طور رسمی تشکیل گردید که در سال‌های اولیه، فعالیت‌ها محدود و به تدریج تشکیلاتی و گسترده‌تر گردید.

فعالیت‌های اجرایی این واحد به ترتیب عبارتند از:

الف) جذب طلاب فارغ التحصیل سطح2و 3.

ب) برگزاری دوره‌ی آموزشی تربیتی مبلغ و مربی.

ج) برگزاری آزمون علمی و تعیین نوع فعالیت تبلیغی و سطح پایه‌ی تبلیغی.

د) تشکیل پرونده‌ی تبلیغی.

ه) اعزام به مراکز متقاضی (آستان‌قدس جهت پاسخگویی به مسائل شرعی،‌ مشاوره، سخنرانی، حلقه‌های معرفت، بیان احکام، امر به معروف و راهنمای زائر)، ادارات و مؤسسات فرهنگی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، زبان‌دان سازمان حج، خارج از کشور، پایگاه‌های قرآن و عترت و بسیج و کانون‌های فرهنگی در داخل و حاشیه‌ی شهرو منازل).

و) ارزیابی و بازخوردگیری از نحوه‌ی تبلیغ.

ز) ارتقای سطح تبلیغی و تخصصی نمودن رشته‌های تبلیغی.

عناوین زیر برخی از طرح‌های در حال اجرا توسط این واحد از سال 86 تاکنون می‌باشد:

طرح‌های رحمت، مهدویت، ولایت، معراج، طلبه مربی، اعتکاف، عفاف و حجاب، حکمت مطهر، امام رئوف، فامیلی، صالحین، هجرت، نسیم رضوان، خدمتگزاری به زائرین پیاده، سفیران هدایت، تکریم خانواده، ابرار، مسجد ما و احیای نماز در مساجد.

گروه‌های جهادی مبلغین نیز از سال 90 به صورت مدون و برنامه‌ریزی شده در طی سال در حاشیه‌ی شهر و روستاها فعالیت می‌کنند.

واحد امور مبلغین همچنین کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی گوناگونی را با موضوعات متنوع برگزار می‌نماید که برخی از موضوعات آن ها عبارتند از:

شیعه شناسی و نقد وهابیت، دوره‌های تخصصی احکام، تربیت خطیب و مبلغ، علوم قرآنی و تفسیر، سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری، عرفان‌های کاذب، ولایت فقیه، مهارت‌های ارتباطی، نهج البلاغه و....

2- بسیج

مطابق توصیه‌های اکید مقام عظمای ولایت در شکل‌گیری و سازمان دهی نیروی مقاومت بسیج در دستگاه‌های دولتی و بعضاً غیر دولتی، پایگاه بسیج مدرسه در سال 1374 تشکیل شده است.

برخی فعالیت‌های این واحد به شرح زیر است:

1- جذب حداکثری و سازماندهی اعضای عادی جدید الورود و سازماندهی اعضای فعال بسیجی.

2- تشکیل حلقه‌های صالحین طلاب و اساتیدو برگزاری نشست بصیرتی و کرسی‌های آزاد اندیشی.

3- برگزاری اردوهای جهادی و انجام فعالیت‌های عام المنفعه در این اردوها.

4- تولید محتوا به صورت بروشورو کلیپ و....

5- صدور بیانیه و طومار و تراکت در موضوعات مختلف.

6- ارتباط با خانواده‌ی شهدا (با نگاه تربیتی طلاب).

7- هماهنگی با حوزه‌های بسیج جهت شناسایی روستاها.

8- دعوت از مسؤلین مرکز بسیج.

9- شناسایی نیروهای زبده دارای شم سیاسی و فن بیان.

10- معرفی بسیجیان صاحب شرایط برای شرکت در کلاس‌های هادیان سیاسی- آموزش رسانه، خبرنگاری.

11- آمادگی و آموزش نظامی.