شنبه, 29 اردیبهشت,1403

­

یکشنبه, 03 آذر,1398

گزارش همایش روش های نوین تعلیم و تربیت با تأکید بر بیانیه گام دوم

گزارش همایش روش های نوین تعلیم و تربیت با تأکید بر بیانیه گام دوم

بخش پژوهش موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام در تاریخ 19 مردادماه 1398 اقدام به برگزاری همایش با عنوان "روش های نوین تعلیم و تربیت با تأکید بر بیانیه گام دوم"­و با حضور اساتید و طلاب سطح 2 و 3 مکتب نرجس و نیز دبیران مقطع دبستان و نیز مقطع متوسطه اول و دوم مشکوة نمود.

سخنان پروفسور طوبی کرمانی

ایشان در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از تلاش های استاد طاهایی در عرصه علم و ادب ­به اهمیت نقش و وظیفه مادری در جامعه اشاره نمود و گفت: تنها مسئولیتی که جایگزین و بدل ندارد "مادر" است. لذا ما با همه فعالیت های خانم ها موافقیم؛ اما تعییناً مادری، فرزندآوری، تربیت است که جایگزین ندارد. پس بنابراین از آنچه که سؤال می شود مادر خوب بودن است. در مورد همه این‌ها که یدک می کشیم مانند معلم دکتر پرفسور و... از ما سؤال نمی کنند فقط سؤال می شود آیا مادر خوبی بودیم یا نه؟

اما مطلب دوم بیانیه گام دوم انقلاب از حضرت آقا، من گله ای از خودمان دارم در و دیوار شهر، حسینیه، مکتب، همه و همه از نوشته های گهربار و طلایی از انبیاء و اولیا و مسئولین است، اما کمتر در این ها تعمق می شود این خیلی عجیب است. این نوشته ای که از حضرت مهدی (عج) شاید بزرگترین درس همه زمان ها باشد. من با یک جمله آن کار دارم، حضرت می فرمایند آن هایی که به ما پاسخ می دهند از ایشان یاری می طلبیم یعنی ما باید به پیشواز ایشان برویم.

خواجه نصیرالدین طوسی یک جمله ماندنی دارد، که می فرماید: آقا حاضر و ناظرند، اما ظهورشان برای ما نیست. چقدر یار می خواهند تا تشریف بیاورند؟ از این همه سینه زن هنوز 313 نفر یار نیامده‌اند. تکلیف روشن است، خیلی خوشحال نباشید. خواجه نصیرالدین طوسی می فرماید (عدمه منا) خداوند نصب امام را انجام داده و امام هم کار خود را انجام داده اما عدمه منا یعنی آقا هنوز 313 یار نیافته است. در ایام حج شخصی به پیامبر9 گفت: چقدر حاجی زیاد است! پیامبر (ص) فرمود:" ما اکثر­ الضجیج و ما اقل الحجیج" ضجه زننده زیاد و اما حاجی کم است.

عید غدیر را در پیش رو داریم، جمله قشنگی است که اگر غدیر را درمی یافتیم هرگز کربلا و عاشورا نداشتیم. پس غدیر را کم گرفتیم و باید به پیشواز غدیر برویم.

من سپاسگذارم از این که بیانیه گام دوم دستور بحث این جلسه قرار دارد. به خاطر همان گله ای که گفتم بیانات زیاد اما شنیدن و فهمیدن کم است. این فرمایش رهبر معظم است و ایشان بی تعارف متصل اند می دانیم چه کسی دارد این حرف را می زند؟ کسی که دنیا را دیده است ودر بیش از72 کنگره علمی بین المللی با مقاله شرکت کرده و می داند چه می گوید و در این دنیای وانفسای شرق و غرب­ همه (دشمن داخلی و خارجی ) را با زبان خاص خود مدیریت می­کند.

در توضیح ارتباط جایگاه مادر و موضوع بحث ما که بیانیه گام دوم است باید بگویم که ابزار تحقیق روش های نوین تعلیم و تربیت، به دست زن است و مادراست که مرد را تربیت می کند. این مردها را خودمان تربیت می کنیم. بچه های مدافع حرم و شهدا را چه کسی تربیت کرد. ابزار روش های نوین تعلیم و تربیت در بیانیه گام دوم مادران هستند. در 7 سال اول شخصیت شکل می گیرد و آن هفت سال با مادر است. اعتقاد من بر این است که این بیانیه دقیقاً به این امر پرداخته است، گذشته، حال، آینده. رهبر می فرمایند گذشته را بخوانیم و عبرت بگیریم حال را درک کنیم و با این توشه ها برای آینده آماده پرواز شویم. ایشان می خواهند بفرمایند باید بدانیم گذشته این انقلاب چه بوده، چه کردیم و چه شده است. قبل از این انقلاب این 200سال گذشته انقلاب و مملکتمان چه گذشته تا ببینیم الان کجاییم و فردا با این گذشته به کجا می خواهیم پرتاب شویم یا پرواز کنیم. این دو تا با هم فرق دارد پرواز را من می کنم اختیاری متعالی آگاه، اما اگر نفهمم چه خبر بوده پرتابم می کنند. الان دارند پرتابم می کنند، از ریز و درشت یک موبایل دستمان است که توسط آن پرتاب می شویم. اگر ندانیم در 200سال گذشته انقلاب و مملکتمان چه گذشته است.

الف - گام اول و آغاز انقلاب اسلامی ایران

ب – حال کنونی

ج - گام دوم و آمادگی برای گام نهایی ان شاءالله

مخاطب این بیانیه همه افراد هستند، اگر روزی می گفتیم ای حسین (علیه السلام) کاش با تو بودیم امروز این حجت بر ما تمام است.

فرزند امام حسین­(علیه السلام)­امروز سخت تر از صفین دارد مدیریت می کند. آغاز انقلاب اسلامی ایران و ورود به مرحله خود سازی جامعه پردازی و تمدن سازی ااست. تمدن نوین اسلامی تمدنی است که محوریتش توحید است.

ویژگی های انقلاب اسلامی ایران (بررسی در گام از زبان بیانیه و عین بیانیه است.)

این انقلاب بزرگترین انقلاب مردمی بود، مردم به میدان آمدند. (جمله اول از خواجه نصیر طوسی را در نظر بگیرید عدمه منا)

علی­(علیه السلام)­25 سال خانه نشین شد زیرا مردمش همراهش نبودند. مشروعیت داشت ولی مقبولیت که مردم باید قبول کنند نکردند. از ویژگی های انقلاب باید بگوییم بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید بود. شروع از نقطه صفر، از نقطه صفر شروع کردند بدون الگو و سرمشقی (کجای دنیا جمهوری اسلامی داشتیم؟)، ­ترکیب ابتکاری جمهوریت و اسلامیت بود. هماوردی با دو قدرت بزرگ جهانی داشت. عدم خیانت به آرمان ها، هر چه گفتیم با دل و جان بود و پای آن ایستادیم.­مقاومت در برابر توطئه ها داشت. مردم یعنی همان ضلع سوم در برابر توطئه ها ایستادند .ام این ضلع سوم چشمش را به چشم و زبان رهبرش دوخته بود.

خانم پروفسور کرمانی در ادامه عوامل پیروزی انقلاب اسلامی را برشمرد و گفت:­

عوامل پیروزی انقلاب 1- با قدرت و شکوه الهی به میدان آمدیم، 2- چارچوب ها را شکستیم، 3- کلیشه ها را به هم ریختیم

4-­ عوامل مانایی؛ چهل هزار خواب برای ما دیده اند اما یک خوابشان فرهنگی است با اینستاگرام فیس بوک و شبکه های مجازی که ما نباید بگذاریم تعبیر شود.

از عوامل مانایی انقلاب مانایی شعارهای فطری (همه خواستنی) و کهنه نشدنی چون آزادی اخلاق معنویت عدالت استقلال عزت عقلانیت و برادری، هیوم می گوید همه آدم ها از خدا گله دارند نا شکرند آنکه مویش صاف است می گوید کاش فرفری بود آنکه بلند قد است می گوید کاش کوتاه قد بود.مگر یک جا همه آدم ها می گویند من عاقلترینم و آنچه می گویم درست است.

از عوامل چرایی مانایی انقلاب اسلامی می‌توان به1- دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی، 2-پرهیز از حرف های بی هدف، 3-داشتن اراده آهنین، 4-حضور دائمی مردم و عدم انفعال (همه همت جهانی روی این مورد است)، 5- انعطاف داشتن و آماده تصحیح خطاها و حساسیت مثبت به نقدها،6- پرهیز از حرف های بی عمل، 7-جوشش انقلابی همراه با نظام سیاسی و اجتماعی، 8- دیدن کاستی ها و اقدام به درمان، انقلاب موجود زنده است 9-پایبندی به اصول، 10-نظام سازی، 11-حفظ خطوط اصلی و قرمز، 12-فهم درست بایدها و واقعیت ها، 13-عدم خموشی و رکود اشاره نمود.

وی سپس ویژگی های انقلاب اسلامی را بیان داشت و گفت: از ویژگی های انقلاب اسلامی می توان به مواردی همچون1- لحاظ سه عرصه و سه ضلع مثلث، حاکمان (سیاست­گذاران) و حکیمان (جامعه نخبگان) و ملت (اراده ملی)، ­2-قدرتمند اما مهربان و باگذشت بودن حتی مظلوم، 3-عدم آغاز جنگ با هیچ کس و هیچ قدرتی، 4-ضربت متقابل (اشداء علی الکفار)، 5-نداشتن انفعال و تردید بلکه محکم و فعال بودن، اشاره نمود.

ایشان در اشاره به برکات بزرگ انقلاب اسلامی را این گونه برشمرد 1- سربلندی ایران و ایرانی، 2- امیدواری ملت های زیر ستم و جریان های آزادی خواه جهان، 3-پیدایش قطب جدید قدرت بین اسلام و استکبار 4- تحریم دشمنان اگر ملت تحریم را بفمد و مانند ژاپن و چین کار کند یک برکت است.

­عوامل عزت این انقلاب مدیریت جهادی متکی بر الله، اعتقاد به اصل «ما می توانیم» برداشتن گام های بلند و استوار است، ثبات امنیت، حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی، برداشتن گام های بلند و استوار، به اوج رساندن مشارکت مردمی در سابقه خدمت رسانی، ارتقاء شگفت آور بینش و تحلیل، سنگین شدن کفه عدالت و دادن امکانات به روستاها، گازرسانی گسترده، افزایش چشمگیر معنویت در جامعه، ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان، تسلیم ناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت الهی و... می باشد.

پروفسور کرمانی در ادامه به محصول چهل ساله انقلاب اسلامی اشاره نموده و آن را چنین برشمرد: داشتن کشور مستقل، آزاد، مقتدر، باعزت و متدین، پیشرفت در علم، مطمئن و امیدوار، داشتن تأثیر اساسی در منطقه، داشتن منطقی قوی در مسایل جهانی، مبتکر در اقدامات با جهت گیری های انقلاب جهادی، رکورد دار در پیشرفت های علمی، تغییر چالش های نو و شکست بزرگ مستکبران با ائتلاف ده ها دولت معاند و مرعوب و حمایت از مبارزات مجاهدان فلسطین در قلب سرزمین مقاومت.

ایشان در ادامه گفت: دنیای استکبار اکنون به این نتیجه رسیده است که از طریق فرهنگ و علوم انسانی می تواند نتیجه بگیرد. آمریکا از دوره کشاورزی به دوره تکنولوژی رسیده است، از نظر آسایش نمره اش بیست است اما بیشترین مصرف کننده قرص های استرس آمریکا است، این نشان می دهد که تکنولوژی آسایش آورده ولی آرامش را برده است. روانشناسی و جامعه شناسی ما با آن ها فرق می کند چون فرهنگمان متفاوت است لذا نباید کتاب فلسفی کودکان از کشورهای غربی گرفته شود و به دانش آموزان ما آموزش داده شود. انقلاب اسلامی ایران به دومین مرحله خودسازی در جامعه پردازی و تمدن سازی وارد شده است. تا به خودسازی نرسیم به هیچ جا نمی رسیم.

پروفسور کرمانی در توضیح بیانیه گام دوم گفت: معمولاً همه جا جشن نیم قرن می گیرند، چرا رهبری در 40 سالگی انقلاب بیانیه گام دوم را بیان می کنند. در مورد 40 سالگی فضیلت و حدیث ها بیان شد. 40 سال در بینش اسلامی یعنی به بلوغ رسیدیم بعد از این خطا از ما پذیرفته نیست. علم و پژوهش، معنویت و اخلاق و اقتصاد سه ضلع یک مثلث هستند. اگر علم و پژوهش باشد و اقتصاد هم باشد ولی معنویت نباشد هیچ فرقی با غربی ها نداریم. آقا هشدار می دهند معنویت و اخلاق نباید از خانه ها رخت بربندد. دشمن در زمینه اقتصاد تلاش می کند مردم را به تنگنا بیاورد، به ما سخت می گیرد و ما مقاومت را بیشتر می­کنیم از شعب ابیطالب سخت تر که نیست. در شعب ابیطالب چه کسی به داد پیامبر(ص) رسید. حضرت خدیجه (س) به داد پیامبر (ص) رسید. شما خدیجه های زمان هستید، قدر خود را بدانید. اگر دل به تمدن اسلامی دارید. جوان ها می توانند چون فکر خلّاق، جسارت و توانایی لازم را دارند. رهبری می فرمایند: جوان می تواند، پیر می­داند. باید امید و نگاه خوش بینانه به آینده داشت و نه نگران. مطالعه تاریخ برای برداشتن گام های استوار در آینده است. آنچه را ما دیده ایم و نسل جوان هنوز ندیده و نیازموده است با ویژگی های خوب جوانانمان و تجربه تاریخی دیگران این دو نگاه تحقق آرمان بزرگ یعنی تمدن نوین اسلامی و طلوع خورشید ولایت عظمی را مسلم می کند. هر انسانی باید تلاش کند نیاز لحظه را بشناسد. مهمترین راه رسیدن به فهم درست از جایی که در آن قرار دادیم و یا جایی که باید قرار بگیریم مطالعه تاریخ است. تاریخچه این صد و پنجاه و دویست سال اخیر از دوران اواسط قاجار به این طرف و از دوران جنگ های ایران و روس به این طرف را بخوانید و ببینید چه حوادثی بر این کشور گذشته است. یکی از این حوادث ایجاد جریان روشنفکری وابسته است. یک نسل 36 میلیونی جوان، دانا، باقدرت و تحصیلات عالیه و روحیه انقلابی کدام کشور دارد؟ از حدود 80 میلیون 36 میلیون جوان داریم به همین دلیل بر افکارجوان ها کار می کنند و فهمیده اند که باید کجا کار کنند. در گام دوم باید حکومت ما نظام اسلامی حکمای حاکم باشد. با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، 7 درصد ذخایر معدنی جهان را داریم با منابع عظیم زیرزمینی، سواحل دریایی طولانی، زمین های حاصل خیز ­و... .

استاد فلسفه دانشگاه تهران در توضیح ارتباط علم و پژوهش در بیانیه گام دوم گفت: علم و پژوهش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. مقام معظم رهبری می فرمایند: روی دیگر دانایی توانایی است. ایران اسلامی یازده برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان را دارد.

تحریم های سه دهه انقلاب، هولوکاست واقعی در جهان است. انگلیسی ها در ایران هنگامی که گندم های ایران را آتش زدند 5 میلیون از 10 میلیون از گرسنگی مردند. لذا مطالبه رهبری این است که با احساس مسئولیت بیشتر برای ناامیدی دشمن تلاش کنیم تا از جهاد علمی بیمناک شوند و راه شهدای هسته ای را ادامه دهید.

معنویت و اخلاق، جهت دهنده همه حرکت ها، نیاز اصلی جامعه، فردی و اجتماعی است. معنویت برجسته کردن ارزش هایی همچون اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و جامعه است. وجود شعور معنوی محتاج جهاد و تلاش است. نفس همواره اماره است، برای رسیدن به لوامه محتاج تلاش است اما همراهی حکومت را می خواهد، جامعه باید سالم باشد، با دستور و فرمان شعور معنوی حاصل نمی شود.

وی در بحث معاد در بیانیه گام دوم گفت: «من لا معاش له لا معاد له» کسی که معاش زندگی روزمره را نمی تواند بچرخاند برایش معادی نیست. نکته کلیدی تعیین کننده نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری اقتصادی، تولید انبوه، کیفیت و توزیع عدالت محور و مصرف اندازه و بی اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه است. اقتصاد ناسالم شامل وابستگی به نفت، دولتی بودن بخشی از قسمت ها، نگاه به خارج و نه نگاه به ظرفیت های داخلی، بودجه بندی نامتوازن، عدم ثبات سیاست های اجرایی و وجود هزینه های زائد است و راه حل مشکلات، وضع و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، درون زایی اقتصاد کشور، مولد و دانش بنیان شدن اقتصاد، مردمی کردن اقتصاد و تصدی گری نکردن دولت می باشد.

­راه حل همه مشکلات در داخل کشور است، همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم نیست، خودمان بد عمل کردیم اما حتی اگر قبول کنیم بد عمل کردیم، توصیه من به شما زانو نزدن در مقابل دشمن نیست. علت تحریم، مقاومت، ضد استکباری و تسلیم نشدن در مقابل دشمن است. عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم هم هستند و فساد اعم از اقتصادی، اخلاقی و سیاسی است. رهبری می فرمایند که وسوسه مال و مقام و ریاست آفت حتی علوی ترین حکومت تاریخ بود (زبیر از طریق مال و مقام وسوسه شد). مدیران و مسئولان در مسابقه زهد انقلابی و ساده زیستی در برابر آسیب و خطر هستند.

مهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات است. استقلال ملی به معنی آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت های سلطه گر جهان است. آزادی حق تصمیم گیری، عمل کردن و اندیشیدن برای تمام افراد جامعه است. استقلال به معنای زندانی و ایزوله کردن سیاست و کشور نیست ولی با آن ها که خط قرمزها را رعایت نمی کنند برخورد می شود. آزادی به معنای تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی نیست. حجاب و پوشش خانم ها یک خواسته فطری است و آن هایی­ که با نظام عناد داشتند حجاب را زیر سوال می برند. سه شاخصه اصلی اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین المللی ماست. راهکار حضور قدرتمندانه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا و بازتاب در جهان سلطه، شجاعت و حکمت مدیران جهادی، حفظ مرزبندی اصولی، عدم عقب نشینی از ارزش های انقلابی و ملی و... است. تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی، زیان هایی در عرصه های مختلف به کشور و ملت زده است و مقابله با آن جهادی همه جانبه و هوشمندانه می طلبد که بار آن به دوش شما جوان هاست. انقلاب ما یک موجود زنده و پایا، جسمانیه الحدوث ولی روحانیه البقا است، دائم رو به کمال و رو به استکمال است.

لازم ذکر است در حاشیه این همایش ­نمایشگاه فروش کتاب های چاپ شده استاد طاهائی (ره) و اساتید و محققان مکتب نرجس نیز برگزار گردید.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان