شنبه, 29 اردیبهشت,1403

­

دوشنبه, 09 مرداد,1396

حضور مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام)مشهد در دومین همایش بین المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی

خانم شایسته خوی -مدیر مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (س)- روز دوشنبه نهم مرداد در همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی – در سالن بنیاد پژوهشهای اسلامی- حضور یافت و به بررسی "نقش و جایگاه ­حضرت معصومه(س) به عنوان اولین بانوی مروج فرهنگ رضوی در ترویج سیره امام هشتم(ع)" پرداخت.

خانم شایسته خوی -مدیر مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (س)- روز دوشنبه نهم مرداد در همایش بانوان مروج فرهنگ رضوی – در سالن بنیاد پژوهشهای اسلامی- حضور یافت و به بررسی "نقش و جایگاه ­حضرت معصومه(س) به عنوان اولین بانوی مروج فرهنگ رضوی در ترویج سیره امام هشتم(ع)" پرداخت.

خانم شایسته خوی ابتدا به سخن مقام معظم رهبری اشاره نمود که فرمودند: یک کشور اگر می­خواهد به معنای واقعی بازسازی کند بیشترین توجه را به نیروی انسانی بکند، وقتی بحث از نیروی انسانی است توجه بیشتر به نیمه جهان و کشور که زنان هستند می شود. اگر آگاهی نسبت به زنان با بینش اشتباه باشد کشور بازسازی نمی­شود.

ایشان در سخنرانی خود با موضوع "نقش حضرت فاطمه معصومه (س) در نشر معارف رضوی" بیان داشت: دوره حضرت رضا (علیه السلام) دوره ترویج فرهنگ اسلامی بود و اولین خانمی که در ترویج این فرهنگ قدم پیش گذاشت حضرت معصومه(علیهاالسلام) بودند.

وی فرهنگ رضوی را مجموعه آموزه­های امام رضا(علیه السلام) و پدران ایشان در حکمت عملی و نظری دانست و گفت: برای ترویج ابتدا لازم است شناخته و باور شود که این فرهنگ مایه­ی سعادت انسان در همه­ی حیطه­ها خواهد بود.

مدیر مکتب نرجس (س) تصریح کرد: نقش حضرت معصومه (علیهاالسلام) در قم در دو حیطه حکمت نظری و عملی قابل بررسی است. نقش نظری در ترویج فرهنگ رضوی این است که حضرت معصومه (علیهاالسلام) در سن 35­ یا 32 یا 30 سالگی حضرت امام رضا (علیه السلام) به دنیا آمدند و حضرت از تولدش خیلی خوشحال بودند، حدود 7 سال در دامن پدر بودند و بعد در دامن حضرت رضا (علیه السلام) تربیت شدند، واجد همه کمالات علمی، اخلاقی و عرفانی بودند، در سن 28 سالگی بعد از اینکه یک سال حضرت رضا (علیه السلام) را ندیدند با کاروانی از مدینه به خراسان حرکت کردند که در راه وفات کردند.

نقش حضرت در حکمت نظری برمی گردد به مقاماتی که حضرت داشتند و عصمت یکی از آنهاست. فردی که می خواهد فرهنگ پاک را ترویج بدهد باید عصمتی نسبت به گناهان داشته باشد. عصمت حضرت معصومه (علیهاالسلام) در بیان خود معصوم آمده است. امام جعفر صادق (علیه السلام) می فرمایند: ای شیعیان ما زینت ما باشید، عصمت اعتماد می­آورد. پس مروج فرهنگ، می بایست عصمت نسبی داشته باشد. امام (علیه السلام) همچنین می فرمایند: خداوند حرمی دارد که مکه است، رسول خدا (ص) حرمی دارد که مدینه است، امیرالمؤمنین (ع) حرمی دارد که کوفه است، ما اهل بیت هم حرمی داریم که قم است، هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می­شود. در قم دختری از دختران پسر من مدفون می­شود و روز قیامت ایشان نشانی پیروان ما می­شوند.

مقام دیگر حضرت مقام شناخت است؛ به کسی که میانجی بین خدا شود اذن داده می­شود، کسی که مورد رضایت و وثوق خدا قرار می­گیرد به او اجازه داده می­شود در جایی که انسان در مقابل گناه­های سهوی نیاز به میانجی­گری دارد به او کمک کند و میانجی گر نماید. انسانی که در دنیا تهذیب نفس داشته باشد، و پایه­های تفکر توحیدی و نبوی و اعتقاد به آخرت در او استوار شده باشد و در مقابل مشکل­ها استوار بوده و سست نباشد، به مقام شفاعت کننده می­رسد.

ایشان خاطرنشان کرد: یک مروج فرهنگ رضوی نباید خودش را ببیند. فاطمه معصومه(علیهاالسلام) به عنوان یک زن به "زن" عظمت بخشید. افتخار ما زنان این باشد که الگوی ما حضرت معصومه(علیهاالسلام) است.

وی در پایان سخنان خود به بانوان یادآور شد: ارزش ما و جلوه جلال و جمال شدن ما، در "عفت و حیا" است.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان