چهارشنبه, 02 خرداد,1403

­

شنبه, 09 مرداد,1400

تحولات اجتماعی و بروز تعارضات در خانواده

وقوع تغییرات فرهنگی، ساختاری و اجتماعی در جامعه و به وجود آمدن موج‌های فرهنگی ناهمگون که متأسّفانه به بطن خانواده نيز ورود پیدا کرده، سبب دین‌گریزی، فرار از مسئولیت، خودمحوری، لذّت طلبی، فردگرایی و فاصله ­فرهنگی دو نسل شده كه بي‌ترديد بايد بخشي از آن را از آثار تحوّلات اجتماعي و فضای مجازی دانست.­

فرزانه ضیایی آسیابان [*]

چکیده

یکی از مهم‌ترین چالش‌های عصر حاضر که منجر به بروز تعارضات مختلف در جامعه شده، تحوّلات اجتماعی می‌باشد. وقوع تغییرات فرهنگی، ساختاری و اجتماعی در جامعه و به وجود آمدن موج‌های فرهنگی ناهمگون که متأسّفانه به بطن خانواده نيز ورود پیدا کرده، سبب دین‌گریزی، فرار از مسئولیت، خودمحوری، لذّت طلبی، فردگرایی و فاصله ­فرهنگی دو نسل شده كه بي‌ترديد بايد بخشي از آن را از آثار تحوّلات اجتماعي و فضای مجازی دانست.

تحوّلات اجتماعی همین‌طور با ورود زنان به بازار كار، تعارضات ديگري را نيز به وجود آورده است. با اين توصيف ضرورت دارد برای برون‌رفت از این وضعیت، راهکارهای حلّ تعارضات با رویکرد دیني ارائه گردد. به اين منظور در حل تعارضات شدید ناشي از تحوّلات اجتماعی از جمله فضای مجازی و اشتغال، باید از منابع دینی با رویکرد اسلامی و سیره معصومین استفاده کرد. هم چنين بالا بردن سواد رسانه‌ای بر مبنای دین و ریشه‌دار کردن باورها و شناخت‌ها و ارزش‌های فکری اسلامی به وسیله ایجاد احساس مثبت به آموزه‌های دینی از طریق صدا و سیما و نخبگان دینی جامعه می‌تواند بسترساز برون رفت از تعارض و رسیدن به تفاهم و تعادل باشد.

واژگان کلیدی: تعارض، خانواده، تحولات اجتماعی، آموزه‌های دینی.

[*]: دانش پژوه کارشناسی ارشد دانشگاه بین‌المللی امام رضا­علیه السلام.

فایل ها برای دانلود

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان