ﺳﻪشنبه, 01 خرداد,1403

­

شنبه, 01 تیر,1392

آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودک در عصر حاضر

بدیهی است که ادبیات دینی کودک باید شاخصه‌ها و مؤلّفه‌های خاصّی نسبت به سایر انواع ادبیات داشته باشد؛ امّا حقیقت این است که این شاخصه‌ها تاکنون در کشور ما تقریباً نادیده گرفته شده است.

­

نویسنده‌: سیده عالمه هاشمی

­

چکیده

موضوع پژوهش پیش‌رو، آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودک در عصر حاضر است. دین و کودک مفاهیم بسیار حسّاس و ظریفی هستند و بدیهی است که نوشتن از دین برای کودکان، این حسّاسیت را دو چندان می‌کند.

نویسنده‌ی ادبیات دینی کودک، کسی است که علاوه بر بهره‌مندی از گوهر ادبیّت، تسلّط کامل بر دین و احاطه‌ی جامع بر کودک و خواست‌ها و روحیات او داشته باشد و روشن است که اگر چنین نباشد این حوزه از ادبیات دینی گرفتار آفت‌هایی می‌گردد و از هدف اصلی خویش دور می‌ماند.

پژوهش حاضر طی دو فصل به بررسی این موضوع پرداخته است:

فصل اوّل: شناخت مفاهیم پایه. در این فصل، کلیدواژه‌های پژوهش به منظور دست‌یابی به تعریفی شایسته و خاص از ادبیات دینی کودک، مورد تعریف و بررسی قرار می‌گیرد و در برخی موارد ابعاد متفاوت هر موضوع نیز مطرح می‌گردد.

فصل دوم: شناخت آسیب‌ها و ارائه‌ی راهکارهایی در جهت آسیب‌زدایی. در این فصل، مهم‌ترین آسیب‌ها طی یک دسته‌بندی جامع و کلّی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این آسیب‌ها عمدتاً از جانب خالق اثر به اثر وارد می‌شوند و می‌توانند پیامدهای نامطلوب و گاه جبران‌ناپذیری بر حال و آینده‌ی کودکان داشته باشند. در ادامه‌ی این فصل، چند راهکار اساسی در جهت جلوگیری از آسیب‌ها و یا درمان آن‌ها ارائه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها:‌دین، کودک، ادبیات، نویسنده‌ی ادبیات دینی کودک، کژفهمی.


فایل ها برای دانلود

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان