ﺳﻪشنبه, 01 خرداد,1403

­

چهارشنبه, 19 خرداد,1400

آثار و پیامدهای دیدگاه طبیعت گرایی معنوی در زمان معاصر (با اشاره به یک نمونه با عنوان ترجیحات فکری ندهرمان)

­مدرنیته آسایش و راحتی و سرعت تسلط بر طبیعت را برای انسان به ارمغان آورد. اما از اقتضائات دنیای صنعتی، غفلت از ساحت روحانی انسان و نیازهای معنوی وی بود که او را با بحران و فقدان آرامش مواجه نمود.­

­زهرا طهرانیان[*]

چکیده

پیشرفت علمی و صنعتی در عصر فعلی برای انسان درگیر توسعه، دستاوردها و پیامدهای مثبت و منفی زیادی داشته است. مدرنیته آسایش و راحتی و سرعت تسلط بر طبیعت را برای انسان به ارمغان آورد. اما از اقتضائات دنیای صنعتی، غفلت از ساحت روحانی انسان و نیازهای معنوی وی بود که او را با بحران و فقدان آرامش مواجه نمود. یافته‌های علمی و تجربی در لباس موفقیت و معنویت بار دیگر انسان را به این باور نزدیک کرد که نیروی عظیم طبیعت و کشف آن از درون انسان می‌تواند وی را به ساحل نجات برساند. تجربه‌گرایی، خردگرایی مبتنی بر تفکر اومانیستی و سکولاریته انسان را معطوف به ده‌ها مکتب تجربی و عقلانی کرد که هر کدام با تکیه بر یافته‌های نوین علمی ادعای رهایی بشر از بن‌بست‌های فکری و اجتماعی را دارند؛ یکی از این موارد، متد ترجیحات فکری ندهرمان است که با ارائه ­الگوی چهار بعدی مغز نوید تغییر و تحول در زندگی را می‌دهد، این مقاله با بررسی کلی و انسان‌شناسانه این مسأله، زیرساخت نظری این مقوله را به چالش می‌کشاند و با بیان آسیب‌هایی از قبیل: عرفی‌گرایی، عدم ثبات، حاکمیت خردگرایی و اصالت انسان، بار دیگر نسل جوان را به غنای آموزه‌های اسلام و دین توجه می‌دهد.

واژگان کلیدی: طبیعت گرایی معنوی، اومانیسم، کارکردگرایی، ترجیحات فکری، عرفی گرایی، دین.

[*]. فارغ التحصیل سطح سه و طلبة درس خارج، معاون پژوهش طلاب غیرایرانی و عضو هیأت علمی مؤسسه علمی-تحقیقی مکتب نرجس علیها السلام­مشهد.

فایل ها برای دانلود

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان